برای رفع کمبود ویتامین D چه کار کنیم؟ - ویتامین D-جبران کمبود ویتامین Dلیسانا
Banner

برای رفع کمبود ویتامین D چه کار کنیم؟

ویتامین D به عنوان یک ویتامین لازم و ضروری برای بدن شناخته می‌شود. رشد استخوان‌ها و حفظ سلامتی آنها در گرو مصرف کلسیم و ویتامین D است. نرمی استخوان در کودکان یکی از عوارض جدی کمبود ویتامین D محسوب می‌شود. در سنین بالا نیز عوارضی در قسمت‌های مختلف اسکلتی بدن بروز داده خواهد شد.

کلسیم در بدن ذخیره می‌شود تا در مواقع لزوم و نیاز مورد استفاده قرار گیرد. از جمله علائم کمبود ویتامین D می‌توان به موارد زیر اشاره کرد و لازمست بعد از شناختن علائم آن بدانیم که برای کمبود ویتامین دی چه بخوریم.

علائم کمبود ویتامین D :

خستگی و مقاومت کم در طول ورزش‌های هر چند سبک
پرانتزی شدن پاها بر اثر بالا رفتن سن
نرمی استخوان و کاهش تراکم استخوان‌ها
ریزش مو و شکنندگی موها
تعریق بیش از حد
احساس ناراحتی و افسردگی بی دلیل
تضعیف ماهیچه‌ها و احساس درد در آنها

بهترین مواد غذایی حاوی ویتامین دی

اینکه برای کمبود ویتامین D چه بخوریم به عنوان یک دغدغه روزانه برای بسیاری از افراد که از عوارض کمبود آن رنج می‌برند، محسوب می‌شود. بهتر است هر چه سریع‌تر به فکر بهبود این وضعیت بود تا علائم آن تشدید نشود.

1. لبنیات؛ منبعی سرشار از ویتامین دی

برای رفع کمبود ویتامین D چه کار کنیم؟

استفاده از شیر غنی شده با ویتامین دی یکی از در دسترس‌ترین مواد غذایی حاوی این ویتامین به شمار می‌رود. هنگامی که می‌خواهیم بدانیم که برای کمبود ویتامین دی چه بخوریم اولین گزینه‌ای که به ذهنمان می‌رسد، استفاده از شیر و لبنیات است. ماست، خامه، پنیر و کشک و بسیاری از محصولات لبنی خوشمزه دیگر حاوی مقدار زیادی از ویتامین دی هستند.

2. زرده تخم مرغ

تخم مرغ غذایی در دسترس و منبعی مغذی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. در حالی که اکثرا تخم مرغ را منبعی برای تامین پروتئین بدن می‌دانند، می‌توان از آن برای تامین ویتامین D مورد نیاز روزانه نیز بهره‌مند شد. البته به دلیل داشتن کلسترول، بهتر است مصرف متعادل آنرا پیش گرفت.

3. قارچ؛ منبعی گیاهی برای تامین ویتامین دی

برای رفع کمبود ویتامین D چه کار کنیم؟

تنها منبع گیاهی حاوی ویتامین D2 قارچ شناخته می‌شود. قارچ در تمام نقاط جهان به صورت صنعتی یا طبیعی کشت می‌شود و عموم افراد می‌توانند از ویتامین‌های موجود در آن بهره‌مند شوند. البته برای افرادی که به این ماده غذایی آلرژی دارند توصیه می‌شود از منابع دیگری که معرفی شده است برای تامین ویتامین D استفاده کنند.

درباره ی

ورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است

مطلب پیشنهادی

معرفی وعده های غذایی کامل با سالاد ها!

معرفی وعده های غذایی کامل با سالاد ها!

ارزش‌های غذایی سالاد در بیشتر اوقات در آشپزی دست‌کم گرفته می‌شود. گاهی تصور می‌شود سالاد فقط مخصوص کسانی است که قصد کاهش وزن دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner