راه کار هایی برای کاهش کمردرد بعد از زایمان! - لیسانا
Banner

راه کار هایی برای کاهش کمردرد بعد از زایمان!

کمردردهای بعد از زایمان متداول و رایج است. بسیاری از تغییرات جسمانی که در دوران بارداری باعث کمردرد می‌شود، ممکن است پس از زایمان نیز ایجاد کمردرد کند، به خصوص اگر تازه زایمان کرده باشید. عوامل دیگری نیز در دوران بعد از زایمان باعث بروز این مشکل می‌شود. این درد معمولاً بعد از چند ماه برطرف می‌شود، اما برخی از مادران تا مدت بسیار طولانی‌تری نیز همچنان درد دارند.
دلایل ایجاد کمردرد
زنانی که در دوران بارداری یا قبل از آن کمردرد داشته‌اند، بیشتر احتمال دارد که بعد از بارداری نیز درد داشته باشند، به خصوص اگر دردشان شدید باشد. در دوران بارداری، رحم کشیده و منبسط می‌شود و عضلات شکم را ضعیف می‌کند که حالت بدنتان را تغییر می‌دهد و به کمر فشار می‌آورد.

تغییرات هورمونی دوران بارداری نیز منجر به شل شدن مفاصل و رباط‌هایی می‌شود که استخوان‌های لگن را به ستون فقرات متصل می‌کند و این باعث می‌شود کمتر احساس ثبات کنید و موقع راه رفتن، ایستادن یا نشستن به مدت طولانی، به پهلو شدن در رختخواب، بلند شدن از روی صندلی‌های کوتاه یا وان حمام، خم شدن یا بلند کردن اجسام نیز درد داشته باشید.

این تغییرات ممکن است با تولد نوزاد برطرف نشود و شاید کمردرد تا زمانی که قدرت عضلات برگردد و مفاصلتان سفت‌تر شود، ادامه پیدا کند.
راهکارهایی برای برای بهبود کمردرد
روش‌هایی وجود دارد که با رعایت کردن آنها می‌توانید به بهبود سریع‌تر کمردردتان کمک کنید. برخی از این روش‌ها شامل موارد زیر است:

برنامۀ ورزشی تدریجی را شروع کنید:

راه کار هایی برای کاهش کمردرد بعد از زایمان!

شاید به دلیل کمردرد تمایل زیادی به تحرک و فعالیت نداشته باشید، اما راه رفتن ممکن است بهترین راه‌حل مشکلتان باشد. ورزش‌هایی که عضلات شکمی را تقویت و انعطاف‌پذیری را بیشتر می‌کند نیز مفید است. اگر سزارین کرده‌اید، بهتر است این ورزش‌ها را حداقل شش تا هشت هفته بعد از زایمان شروع کنید و سعی کنید ابتدا ورزش ساده‌ای مثل پیاده‌روی را انجام دهید. در چند هفتۀ اول، به خودتان سخت نگیرید و آرام و کوتاه‌مدت پیاده‌روی کنید.

بیشتر از بدنتان مراقبت کنید:

کم کردن درد و فشار و مراقبت خوب از خودتان به بهبودتان کمک می‌کند. حمام آب گرم می‌تواند باعث باز شدن گرفتگی عضلات و تمام بدنتان شود. همچنین می‌توانید تشکچۀ برقی یا کیسۀ آب گرم روی ناحیۀ دردناک بگذارید. بعضی از تحقیقات نشان داده است که این کار موقتاً درد را تسکین می‌دهد. اگر گرما کمکی به تسکین درد نکرد، کیسۀ یخ را امتحان کنید. گرچه شواهد دقیقی مبنی بر اینکه سرما درد را تسکین می‌دهد وجود ندارد، اما امتحانش ضرری ندارد. چه از کیسۀ یخ استفاده کنید، چه کیسۀ آب گرم، لازم است روی آن را با یک پارچۀ ترجیحاً نخی بپوشانید تا به پوستتان آسیب وارد نکند.
ماساژ و تن‌آرامی را امتحان کنید:

ماساژ علت ریشه‌ای کمردرد را رفع نمی‌کند، اما به شما کمک می‌کند تا آرام شوید و موقتاً عضلات گرفتۀ شانه‌ها را باز می‌کند و درد پایین کمر را تسکین می‌دهد. اگر هزینۀ ماساژ برایتان سنگین است از همسرتان یا یک دوست بخواهید ماساژتان بدهد. تکنیک‌های تمدد اعصاب و آرام‌سازی را یاد بگیرید. به کمک این تکنیک‌ها می‌توانید با دردهایتان راحت‌تر کنار بیایید، به خصوص زمانی که می‌خواهید بخوابید.
موارد نیازمند مراجعه به پزشک
برخی موارد هنگام درد کمر نیاز به پیگیری پزشکی دارد. در صورت مشاهدۀ موارد و شرایط زیر، لازم است بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید:

1.اگر درد کمرتان شدید یا مداوم بود یا به تدریج تشدید شد یا اگر همراه با تب بود.
2.اگر یکی از پا‌ها یا هر دو پایتان بی‌حس شد یا ناگهان احساس گیجی یا ضعف کردید.
3.اگر باسن، کشالۀ ران، ناحیۀ تناسلی، مثانه یا مقعدتان بی‌حس شد و در نتیجه دفع ادرار یا مدفوع برایتان سخت شد.
4.اگر دچار بی‌اختیاری ادرار یا بی‌اختیاری مدفوع شده‌اید.

درباره ی

ورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner